Läs mer om allmänna villkor - Allmänna villkor
1. TILLÄMPLIGHET
Dessa allmänna villkor gäller när Enspecta Solar AB, org.nr 559457-2132, säljer sina produkter och tjänster, inklusive solcellsanläggningar och elbilsladdare, till kunder. En solcellsanläggning innebär solcellssystem, växelriktare och ibland optimerare, batterier, elbilsladdare, andra tillbehör, samt montagesystem och installation.
2. AVTALETS INGÅENDE OCH OMFATTNING M.M.
2.1
Kontraktet upprättas när kunden skriftligen, till exempel via e-post, accepterar Enspecta Solars offert inom den specificerade tidsramen för giltighet. Det resulterar i ett bindande avtal från och med dagen för accepten.
2.2
Efter att offerten har accepterats genomför Enspecta Solar en kreditupplysning på kunden. Enspecta Solar förbehåller sig rätten att avslå köpet trots att offerten har accepterats, baserat på resultatet av den genomförda kreditupplysningen.
2.3
Genom att acceptera offerten ger kunden sitt samtycke till att beställa de produkter som specificeras i offerten eller med likvärdiga produkter med väsentligen samma funktion och prestanda.
2.4
Om Enspecta Solar gör en felaktig bedömning i den framtagna ritningen som resulterar i en avvikelse på över 10 procent när det gäller antalet solpaneler, har kunden rätt att häva avtalet.
2.5
De angivna uppgifterna i offerten gällande årlig produktion, besparingar och återbetalningstid skall betraktas som uppskattningar grundade på tillhandahållen information och är inte en garanti för utfall. Det kan förekomma variationer från år till år.
2.6
Innan produkterna installeras görs inget platsbesök om inte Enspecta Solar eller en underleverantör anser det vara nödvändigt för projektering och/eller detaljplanering av installationen.
2.7
Erbjudanden och rabatter kan inte kombineras eller tillämpas retroaktivt efter kontraktsdatumet.
2.8 Ändrings- eller tilläggsarbeten
Efter att offerten har godkänts kan Enspecta Solar, om de bedömer att ytterligare åtgärder krävs för att fackmässigt genomföra installationen eller om installationen inte kan utföras enligt den standard som anges i offerten, i samförstånd med kunden komma överens om extra ändringar eller tilläggsarbeten som behövs för sådant arbete. Om nödvändiga åtgärder inte vidtas av kunden eller om Enspecta Solar anser att dessa åtgärder inte är möjliga att genomföra, har Enspecta Solar rätt att neka köpet och säga upp avtalet omedelbart enligt punkt 6.6 nedan. Enspecta Solar har rätt till en extra kostnad för eventuella ändrings- eller tilläggsarbeten, som beskrivs vidare i punkt 6.6.2 nedan.
3. OM ENSPECTA SOLAR OCH DESS ARBETSMETOD
3.1
Enspecta Solar är en totalentreprenör. Villkoren för installationen finns specificerade i dessa allmänna villkor, vilka kan erhållas på begäran eller tillhandahålls i samband med beställningen.
3.2
Följande handlingar visas upp: självkontroll, testprotokoll, drift- och underhållsinstruktioner, F-skattebevis samt försäkringsbevis.
3.3
Installationsarbetet följer Boverkets Byggregler när det gäller säkerhet på taket. Alla eventuella hål tätas omsorgsfullt vid genomföring i taket. Elinstallationen överensstämmer med Elsäkerhetsverkets regler och SIS Handbok för att montera solpaneler ovanpå yttertaket. Alla varor är märkta med CE och följer leveransvillkoren enligt Konsumentköplagen.
3.4
Enspecta Solars elarbete utförs av behörig personal som har etablerat ett egenkontrollprogram hos Elsäkerhetsverket, vilket är ett nödvändigt krav för att genomföra installationer av solceller.
4. GARANTIER
4.1
Enspecta Solar erbjuder en femårig garanti för utfört arbete från tidpunkten för slutförd installation. När det gäller installationen av elbilsladdare täcker garantin endast de två första åren efter installationen. Utöver det erbjuder varje tillverkare garantier för sina produkter direkt till kunden.
4.2
När Enspecta Solars femåriga eller tvååriga garanti löper ut och om det uppstår behov av att åtgärda ett fel som täcks av tillverkarens garanti, förbehåller sig Enspecta Solar rätten att fakturera kunden för de utförda arbetsinsatserna enligt aktuell prislista. Detta kan omfatta olika typer av arbete, såsom, men inte begränsat till, montage- och installationsarbeten.
4.3
Garantierna förutsätter en normal hantering och täcker inte förhållanden som specificeras i punkt 12.3 nedan.
4.4
Innan garantiåtgärden är genomförd ersätts kunden, två veckor efter att Enspecta Solar godkänt garantikravet, med 1 krona inklusive moms per producerad kilowattimme (kWh) som gick förlorad på grund av garantibristen. Denna ersättning beräknas utifrån solpaneler i det närliggande området. Denna punkt 4.4 är endast tillämplig om garantibristen inträffar under den femårsperiod som anges i punkt 4.1.
5. BETALNING
5.1
Om inget annat överenskommits, sker betalningen mot faktura. Vid val av betalning via Cloover vänligen se Cloovers villkor.
5.2
Normalt sett sker fakturering enligt följande process:
- (i) Vid den första leveransen av material faktureras 70 procent av det totala orderbeloppet, efter att eventuella skattereducerande bidrag har dragits av.
- (ii) Återstående belopp för ordern faktureras när solcellsanläggningen har installerats och har genomgått funktionstest av Enspecta Solar. Detta gäller även om kunden beslutar att anlita en besiktningsman för en separat besiktning.
Ett funktionstest innebär att anläggningen har testats i drift och att anmälan om färdig installation har skickats in till nätägaren för att byta elmätaren. Eventuell väntetid från nätägarens sida för att genomföra byte av elmätaren är något Enspecta Solar inte kan påverka och påverkar därför inte betalningsvillkoren. Leverans av internetanslutning ingår inte i anläggningen.
5.3
Av orderbeloppet avser:
- a) solceller 50 procent;
- b) växelriktare 10 procent; och
- c) batteri 10 procent.
Om kunden inte har beställt batteri utgör 60 procent av orderbeloppet solceller.
5.4
Vid köp av elbilsladdare sker fakturering efter godkänd installation och betalningen ska genomföras inom 10 dagar från fakturadatumet.
5.5
Kunden har inte rätt att använda eventuella motkrav för att kvitta.
5.6
Om betalningen inte sker i rätt tid tillkommer dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) från den angivna förfallodagen på fakturan. Dessutom kan kostnader som uppkommer på grund av betalningsdröjsmålet faktureras, inklusive, men inte begränsat till, kostnader för betalningspåminnelse samt andra administrativa kostnader för att driva in betalningen.
6. KUNDENS ANSVAR
6.1
Kunden bär ansvaret för alla uppgifter, uppskattningar, antaganden och andra faktorer som ligger till grund för deras beslut att ingå avtalet, oavsett om Enspecta Solar har haft kännedom om dem eller inte.
6.2
Kunden förbinder sig att underhålla solcellssystemet enligt de tillhandahållna manualerna vid installationen.
6.3
Kunden ska inneha en hemförsäkring som täcker eventuella skador på fastigheten, inklusive solcellssystemet, och behöver informera försäkringsbolaget om att de nu hyr solceller som är installerade på taket.
6.4
Kunden är ansvarig och bär risken för:
- a) att ge Enspecta Solars personal, eller en tredje part som anvisats av Enspecta Solar, tillgång till nödvändiga utrymmen för att utföra sitt arbete under normal arbetstid (vardagar 08.00–17.00);
- b) att platsen för installationen är åtkomlig, fri från hinder och lämplig för installation, och att transport kan genomföras med en tung transportbil eller lastbil;
- c) att de nödvändiga byggnadsmässiga, mekaniska och elektriska åtgärderna, som inte uttryckligen åligger Enspecta Solar enligt avtalet, genomförs i rätt tid och att alla andra nödvändiga försiktighetsåtgärder vidtas inför installationen av solcellsanläggningen eller annan produkt;
- d) att de nödvändiga förberedande markarbetena, såsom grävarbeten och eventuell sättning av fundament, har blivit utförda;
- e) att alla tillstånd som krävs för installationsarbetet har inhämtats, förutsatt att det inte är Enspecta Solars ansvar enligt avtalet;
- f) att befintliga mätarskåp och elmätare uppfyller de nödvändiga kraven för att möjliggöra installation och anslutning av solcellsanläggningen;
- g) felaktigheter i den information som tillhandahållits av kunden eller i det arbete som åligger kunden att utföra; och
- h) att det finns tillgång till 3-fasström vid installationsplatsen för att möjliggöra installationen av elbilsladdaren.
6.5
Vid installation på ett lertegeltak är det viktigt att notera att taket inte får vara äldre än 15 år, och kunden ska ha tillgång till 50 extra lertegelpannor.
6.6 Följder vid brist hos kunden
6.6.1
Om kunden inte uppfyller sina åtaganden enligt punkt 6 eller enligt andra bestämmelser som anges i dessa allmänna villkor, har Enspecta Solar rättigheten att antingen fördröja fullgörandet av sina egna skyldigheter enligt avtalet eller omedelbart säga upp avtalet, utan att detta påverkar Enspecta Solars rätt till ersättning för kostnader, skadestånd och/eller ränta till följd av kundens brister. Detta gäller även om Enspecta Solar anser att installationen inte är möjlig på grund av hinder som förhindrar monteringen, såsom, men inte begränsat till, om takkonstruktionen inte klarar den nödvändiga belastningen.
6.6.2 Pristillägg
Enspecta Solar har rätt till pristillägg för genomförda ändrings- eller tilläggsarbeten enligt det som anges i punkt 2.8 ovan. Utöver detta har Enspecta Solar rätt till pristillägg om arbetet blir dyrare på grund av omständigheter som kunden ansvarar för (såsom, men inte begränsat till, arbeten för åtgärder som kunden ansvarar för enligt punkt 6.4 ovan). Vid installation har Enspecta Solar även rätt att debitera kunden för varje timme som blir försenad på grund av brister från kundens sida, såsom, men inte begränsat till, om installationsplatsen inte är fri från hinder. Dessutom kan pristillägg tillkomma vid fördröjningar på grund av att kunden inte fullföljt sina åtaganden inför installationen, såsom, men inte begränsat till, markarbeten.
7. SNÖ OCH VINDBELASTNING
Avtalet är under förutsättning att snö- och vindbelastning godkänns baserat på Enspecta Solars beräkningar och att taket eller byggnadskonstruktionen klarar den belastning som appliceras.
För varje projekt beräknas antalet fästen på fastigheten och anpassas enligt normer för snö- och vindbelastning för den aktuella snözonen och takets vinkel. Vikten för anläggningen uppskattas till högst 14 kg per kvadratmeter. Fastighetsägaren bär ansvaret för att fastigheten klarar den tillkommande vikten.
Enligt punkt 6.6.1 har Enspecta Solar rätt att omedelbart avsluta avtalet om beräkningarna indikerar att monteringen inte är möjlig.
8. NÄTFÖRSTÄRKNING
8.1
Innan solcellsanläggningen installeras måste en föranmälan skickas till det berörda elnätföretaget. Därefter måste elnätföretaget bekräfta om de godkänner installationen. Avtalet kräver att föranmälan ska skickas till elnätföretaget minst 1 månad innan installationen påbörjas. Elnätföretaget har sedan 1 månad efter föranmälan på sig att komma med eventuella invändningar, förutsatt att den producerade effekten är högst 43,5 kilowatt.
Om godkännandet från elnätföretaget är försenat kommer installationen ändå att starta eller fortsätta, förutsatt att det inte finns lagstadgade skäl för att förhindra godkännandet enligt nuvarande lagstiftning (se för närvarande 4 kap. 2 § ellagen (1997:857)).
8.2
Innan solcellsanläggningen tas i bruk för produktion måste den få godkännande från elnätföretaget och, om det behövs, byta mätarskåp och elmätare. Utbytet av mätarskåp och elmätare är en process mellan elnätföretaget och ägaren till anläggningen. Enspecta Solar friskriver sig från allt ansvar angående krav på nätförstärkning och byte av mätarskåp som uppstår efter avtalets ingående.
Om det finns behov av nätförstärkning efter att avtalet ingåtts, är Enspecta Solars ansvar begränsat till att före installationen justera anläggningens effektutgång enligt elnätföretagets önskemål. Om nätförstärkning görs efter att Enspecta Solar har installerat anläggningen, kommer Enspecta Solar att justera solcellsanläggningen igen om kunden begär det.
8.3
Kundens betalningsansvar påverkas inte av fördröjt installationsgodkännande och/eller nödvändig nätförstärkning.
8.4
Om nätföretaget behöver göra en nätförstärkning kommer effekten från solcellsanläggningen att begränsas till dess att nätförstärkningen har slutförts.
9. SKATTEREDUKTION
9.1
Kunden har ansvaret att verifiera att de har rätt till skattereduktion för installation av grön teknik eller till ROT-avdrag enligt de aktuella reglerna och föreskrifterna.
9.2
Skattereduktion för installation av grön teknik inkluderar utgifter för både arbete och material. Vid användning av skattereduktion för grön teknik fördelas kostnader för arbetsställningar, resor och andra icke-arbetsrelaterade kostnader separat, vanligtvis till cirka 3 procent av det totala ordervärdet. Dessa kostnader berättigar inte till skattereduktion. Ansökan om skattereduktion görs efter att faktureringen är avslutad, enligt de gällande reglerna och föreskrifterna vid den tidpunkten.
9.3
Enspecta Solar friskriver sig från ansvar om Skatteverket nekar skattereduktionen.
10. BYGGLOV
10.1
Kunden har ansvaret att fastställa om installationen kräver bygglov. Om bygglov är nödvändigt, kan Enspecta Solar, mot en avgift, bistå kunden genom att hjälpa till med ansökan om bygglov och inkludera ritningar av anläggningen i kundens bygglovshandlingar.
10.2
Enspecta Solar bär inget ansvar om bygglov nekas eller för åtgärder som genomförs i strid med gällande bestämmelser.
10.3
De faktiska avgifterna för bygglovsansökan och andra åtgärder som Enspecta Solar vidtar relaterat till bygglov faktureras separat till kunden vid de tillfällen då sådana åtgärder krävs för installationen av solcellsanläggningen.
11. DRÖJSMÅL
11.1
Leverans och installation följer Enspecta Solars turordningsregler vid avtalets start. Kunden erhåller först ett preliminärt, icke-bindande datum och sedan en specificerad tidsram för installationen. Kunden har inte rätt att ändra den specificerade installationsperioden utan godkännande från Enspecta Solar.
11.2
Enspecta Solar anses vara i dröjsmål om solcellsanläggningen inte är installerad senast på den dag som parterna har kommit överens om skriftligen, förutsatt att förseningen inte är på grund av kunden eller någon omständighet från deras sida eller en händelse av force majeure enligt punkt 16 nedan.
11.3 Leveransförseningar och produktändringar
Enspecta Solar friskriver sig från ansvar vid leveransförseningar som beror på externa leverantörer utanför vår kontroll. Vid sådana förseningar förbehåller sig Enspecta Solar rätten att erbjuda kunden alternativ hårdvara (såsom växelriktare, batteri eller panel) med likvärdig funktionalitet och prestanda. Kunden har rätt att välja mellan att acceptera det föreslagna alternativet eller att invänta den ursprungligen beställda produkten.
12. FEL
12.1
Om Solcellsanläggningen eller andra produkter och tjänster inte överensstämmer med vad som specificeras i avtalet eller om tjänsten inte är fackmässigt utförd, anses de vara felaktiga.
12.2
Enspecta Solars ansvar täcker inte fel som uppstår på grund av omständigheter som inträffar efter att risken för produkterna har övergått till kunden.
12.3
Enspecta Solar är inte ansvarig för fel som uppstår till följd av kundens vårdslöshet eller försumlighet. Det innebär att Enspecta Solar inte tar ansvar för fel som uppstår på grund av avvikelser i driftsförhållandena från avtalet eller felaktig användning av solcellsanläggningen. De tar inte heller ansvar för fel orsakade av bristfälligt underhåll, vanvård, felaktig installation från kundens sida eller förändringar utan skriftligt medgivande från Enspecta Solar, eller reparationer som kunden utför på fel sätt. Detta gäller även för åtgärder som utförs av en extern part som anlitas av kunden. Dessutom inkluderas inte försämringar på grund av olyckor eller liknande händelser, normalt slitage eller försämringar.
13. REKLAMATION
Om kunden vill påstå att tjänsten är felaktig måste de informera Enspecta Solar om detta inom skälig tid, dock senast inom 2 månader från det att kunden upptäckt eller borde ha upptäckt felet. Om kunden inte reklamerar inom denna tidsram förlorar de rätten att göra gällande påföljder på grund av felet.
14. ÄGANDERÄTTSFÖRBEHÅLL
Enspecta Solar behåller äganderätten till solcellsanläggningen och övriga produkter tills fullständig betalning har mottagits. Kunden är således inte tillåten att installera, sälja vidare eller på annat sätt disponera över solcellsanläggningen eller andra produkter utan skriftligt godkännande från Enspecta Solar före fullständig betalning.
15. ANSVARSBEGRÄNSNING
15.1
Enspecta Solar är inte ansvarig för eventuella brister i markarbeten, befintlig byggnadskonstruktion eller elinstallation, såsom, men inte begränsat till, brister i takkonstruktionen eller otillräcklig snö- och vindbelastning. Detta ansvar ligger på kunden enligt vad som beskrivs i avsnitt 6.4 ovan.
15.2
Om kunden eller någon annan part har specifika krav utöver svensk el standard, som till exempel en inhägnad kring markinstallation eller liknande, anses det som extraarbete. Då tillkommer kostnader för material och arbete enligt den aktuella prislistan och timdebitering. Om den elektriker som utför installationen bedömer att den befintliga anläggningen har säkerhetsbrister, tillkommer även kostnader för att åtgärda sådana brister enligt punkterna 2.8 och/eller 6.6.2 ovan.
15.3
Enspecta Solar tar inte ansvar för de beslut som tas av elnätföretaget angående anläggningen, såsom, men inte begränsat till, installationsgodkännande, byte av mätarskåp och/eller elmätare.
15.4
Enspecta Solar friskriver sig från kostnader och installation relaterade till högspänning i alla solcellsanläggningar.
15.5
Enspecta Solar är alltid noggranna och behandlar kundens tak med försiktighet vid installation. Trots detta kan slitage som bucklor, bulor eller repor uppstå under monteringen. Sådant slitage är oundvikligt och täcks varken av ersättning eller installationsgarantin.
15.6
Vid köp av ett batteri kommer en platskontroll att utföras av Enspecta Solars projektledare. Enspecta Solar frånsäger sig ansvaret för att installera batteriet om projektledaren bedömer, bland annat utifrån myndighetskrav, att de nödvändiga kraven inte kan uppfyllas och att installationen därför inte är möjlig. Om köpet av batteriet inte godkänns påverkar det inte köpet av solcellsanläggningen eller avtalet i sin helhet. Däremot kan nödvändiga komponenter för solcellsanläggningens funktion (såsom, men inte begränsat till, växelriktare) som inkluderats i det erbjudna priset för batteriet i stället belasta priset för solcellsanläggningen.
15.7
Övervakning och kontroll av solcellsanläggningen är beroende av en fungerande internetuppkoppling. Installation av anläggningen till internetanslutning ingår under förutsättning att det redan finns ett tillgängligt nätverk på platsen, antingen genom en förberedd nätverkskabel eller en Wi-Fi-signal som når växelriktaren. Enspecta Solar tar inte ansvar för internetanslutningen eller för eventuella förbättringar av det befintliga nätverket.
15.8
Vid köp av en elbilsladdare erbjuder Enspecta Solar anslutning till kundens befintliga WiFi-nätverk. Vissa elbilsladdare har ett standardinbyggt 4G-simkort. Trots detta tar Enspecta Solar inte ansvar för internetanslutningen eller för eventuella förbättringar av det befintliga nätverket. För att elbilsladdarens lastbalansering ska fungera krävs en fungerande nätverksanslutning både vid elbilsladdarens plats och vid mätarskåpet. Det är viktigt att elbilsladdaren och mätarskåpet är anslutna till samma nätverk.
15.9
Den beräknade produktionen i offerten är endast en uppskattning och utgör ingen garanti för att en specifik produktion ska uppnås under ett visst år.
15.10
Kunden ansvarar för att säkerställa att det finns tillräcklig WiFi-täckning i närheten av växelriktaren för att möjliggöra uppkoppling och fjärrövervakning. Om sådan täckning saknas, krävs en separat beställning av nödvändig kommunikationsutrustning eller installationstjänst via Enspecta Solar.
16. FORCE MAJEURE
16.1
Oavsett vad som anges i dessa allmänna villkor är Enspecta Solar inte förpliktigad att fullfölja avtalet om genomförandet blir betydligt försvårat på grund av omständigheter som ligger utanför deras kontroll. Sådana omständigheter inkluderar krig, myndighetsbeslut, störningar i allmän transport, extremt väder eller andra ovanliga händelser som kraftigt påverkar avtalets genomförande och som Enspecta Solar inte kunde förutse och inte rimligen kunde undvika negativa konsekvenser av. Denna bestämmelse innefattar också försenad leverans av delar, produkter eller tjänster till Enspecta Solar om förseningen beror på sådana ovannämnda omständigheter.
16.2
Vid force majeure fördröjs Enspecta Solars åtaganden. Utöver övriga bestämmelser enligt avtalet har Enspecta Solar rätt att säga upp avtalet skriftligen till kunden om force majeure hindrar avtalets fullföljande under mer än 3 månader enligt denna punkt 16.
17. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
17.1.1
Enspecta Solar samlar in och hanterar kundens personuppgifter för att kunna genomföra leverans, installation och fakturering. Behandlingen av kundens personuppgifter sker enligt Enspecta Solars integritetspolicy.
17.1.2
Kunden godkänner härmed att Enspecta Solar använder bilder av kundens solcellsanläggning för marknadsföringsändamål & vid garantiärenden. Det innebär att Enspecta Solar har rätt att fotografera anläggningen och använda kundens namn som referens i marknadsföring, efter samråd med kunden.
18. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTLÖSNING
Eventuella tvister som uppstår på grund av avtalet och allt som är relaterat till det ska avgöras i allmän domstol, där svensk lag ska tillämpas.
19. SÄRSKILT VID KONSUMENTKÖP
19.1.1
Om kunden är en konsument, tillämpas bestämmelserna i denna punkt 19 i tillägg till övriga villkor, förutom punkt 20 nedan.
19.1.2
Konsumenttjänstlagen (1985:716) innehåller detaljerade regler om både konsumenters och Enspecta Solars rättigheter och skyldigheter. De bestämmelser som finns i dessa allmänna villkor är relaterade till och kompletteras av Konsumenttjänstlagen när kunden utgör en konsument.
19.1.3
Vid en avvikelse mellan dessa allmänna villkor och Konsumenttjänstlagen ska dessa allmänna villkor ha företräde, förutsatt att villkoret inte strider mot någon tvingande bestämmelse i Konsumenttjänstlagen eller annan tvingande lag.
19.2 Skyldighet att avråda
Om installationen inte bedöms vara till rimlig nytta i förhållande till helheten av solcellsanläggningen, kommer Enspecta Solar att avråda från att utföra installationen. Kunden har då rätt att använda sin möjlighet att avbeställa tjänsten enligt punkt 19.7 nedan.
19.3 Påföljder vid fel
19.3.1
Om det finns fel som inte beror på något förhållande från kundens sida, har kunden rätt att hålla inne betalningen, kräva att felet åtgärdas, göra avdrag på priset eller häva avtalet. Dessutom kan kunden ha rätt till skadestånd.
19.3.2
Kunden har rätt att begära att Enspecta Solar åtgärdar felet, förutsatt att det inte medför betungande olägenheter eller kostnader för Enspecta Solar som är orimligt stora i förhållande till felets betydelse för kunden. Även om kunden inte begär det, kan Enspecta Solar åtgärda felet om de, efter att ha mottagit reklamationen, erbjuder sig att åtgärda felet utan dröjsmål och om kunden inte har någon särskild anledning att avvisa detta erbjudande.
19.3.3
Avhjälpande av felet ska ske inom en skälig tidsram efter att kunden har gett Enspecta Solar möjlighet att göra detta. Avhjälpandet ska ske utan kostnad för kunden. Detta gäller dock inte kostnader som skulle ha uppstått även om tjänsten hade utförts utan fel eller, om felet beror på en olyckshändelse eller liknande händelse, kostnader för att ersätta material som kunden enligt avtalet har tillhandahållit och betalat för.
19.4 Påföljder vid dröjsmål
19.4.1
Vid dröjsmål på Enspecta Solars sida har kunden rätt att hålla inne betalningen. Kunden kan välja mellan att antingen kräva att Enspecta Solar fullgör arbetet eller att häva avtalet enligt de villkor som anges i Konsumenttjänstlagen.
19.4.2
Om uppdraget har avslutats har kunden endast rätt att häva avtalet eller kräva skadestånd på grund av försening om reklamationen sker inom skälig tid efter att uppdraget har avslutats.
19.5 Enspecta Solars rätt till tidsförlängning
Avtalstiden kommer att förlängas i den utsträckning ändringar och tilläggsarbeten resulterar i ökad tidsåtgång. Enspecta Solar har rätt till en nödvändig förlängning av avtalstiden om Enspecta Solar hindras på grund av omständigheter som är utanför deras kontroll och som de inte rimligtvis kunde förutse vid avtalets ingående. Detta gäller även om Enspecta Solar inte rimligtvis kunde ha undvikit eller övervunnit konsekvenserna av dessa omständigheter.
19.6 Kundens rätt till skadestånd
19.6.1
Enligt Konsumenttjänstlagen ges kunder rätt till ersättning för skada orsakad av fel eller förseningar. Notera dock att skadestånd inte inkluderar ersättning för förluster inom näringsverksamhet.
19.6.2
Kunden förväntas vidta åtgärder för att minimera skadans effekter i den utsträckning det är möjligt. Observera att dessa allmänna villkor inte reglerar personskador.
19.7 Avbeställning
19.7.1
Ifall kunden avbryter köpet innan installationen påbörjats, har Enspecta Solar rätt till en avbokningskostnad på minst 10 procent av det totala ordervärdet.
19.7.2
Om kunden avbeställer köpet efter att installationen har påbörjats, har Enspecta Solar rätt till ersättning för den utförda delen av arbetet och även för det arbete som måste slutföras trots avbeställningen. Enspecta Solar kan också kräva ersättning för förluster som uppstår på grund av att de har avstått från annat arbete eller på andra sätt anpassat sig till uppdraget. Ersättningen enligt denna punkt, 19.7.2, kan därför vara högre än 10 procent av det totala ordervärdet.
19.8 Ångerrätt enligt distansavtalslagen
19.8.1
Vid köp av solcellsanläggning via distansavtal eller utanför Enspecta Solars affärslokal gäller ångerrätt enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Kunden har då möjlighet att ångra sitt köp genom att kontakta Enspecta Solar inom 14 kalenderdagar från den dagen avtalet ingicks.
19.8.2
För att utöva ångerrätten ska kunden skriftligen meddela Enspecta Solar om sitt beslut att frånträda avtalet. Kunden kan använda det standardformulär som finns tillgängligt på Konsumentverkets hemsida eller kommunicera sitt beslut på annat tydligt skriftligt sätt till Enspecta Solar.
19.8.3
Kunden samtycker härmed till att ångerrätten inte gäller om installationen av solcellsanläggningen har slutförts.
19.8.4
Om ångerrätten utövas ska kunden snarast kontakta Enspecta Solar för att diskutera hur produkterna och materialet ska returneras. Retur av allt material och produkter ska ske inom 14 dagar från det att kunden utövar ångerrätten. Kunden ansvarar för de direkta kostnaderna för returen av produkterna och materialet, inklusive eventuell demontering. Produkterna och materialet ska returneras i fullständigt skick, oskadade och i väsentligen oförändrat skick. All medföljande dokumentation ska inkluderas i returförsändelsen.
19.8.5
Om kunden avbryter avtalet kommer Enspecta Solar att återbetala det betalda ordervärdet, inklusive eventuella leveranskostnader, förutsatt att det inte finns några avdrag enligt punkt 19.8.6 nedan. Det är viktigt att produkterna och materialet returneras enligt överenskommelsen i punkt 19.8.4. Om Enspecta Solar inte får tillbaka produkterna och materialet enligt punkt 19.8.4, kommer ordervärdet inte att återbetalas, och produkterna och materialet förblir kundens egendom.
19.8.6
Om köparen utövar sin ångerrätt, ska denne ersätta Enspecta Solar för följande:
- a) extra leveranskostnader: om köparen valt ett leveranssätt som skiljer sig från den standardleverans som Enspecta Solar erbjuder och detta resulterar i extra kostnader för leveransen;
- b) värdeminskning av produkterna och övrigt material: om köparen har hanterat produkterna i större omfattning än vad som var nödvändigt för att fastställa deras egenskaper eller funktion, vilket resulterar i en värdeminskning av produkterna och övrigt material; och/eller
- c) proportionell andel av installationskostnader: om köparen har begärt att installationen ska påbörjas innan eller under ångerfristen och en del av installationsarbetet har utförts, är köparen ansvarig för att ersätta en proportionell andel av det avtalade priset för den utförda installationen.
19.9 Allmänna reklamationsnämnden
Om en tvist uppstår relaterat till avtalet kan den prövas av Allmänna reklamationsnämnden om kunden klassificeras som konsument. Enspecta Solar åtar sig att respektera och följa de beslut som Allmänna reklamationsnämnden fattar.
20. SÄRSKILT OM KUNDEN ÄR NÄRINGSIDKARE
Följande bestämmelser ska gälla för försäljning av solcellsanläggning till någon annan än konsument, utöver vad som redan anges i de allmänna villkoren, med undantag för punkt 19 ovan. Utöver villkoren under punkt 20 gäller föreskrifterna enligt ABT 06.
20.1 Avbeställning
20.1.1
Om kunden avbeställer avtalet efter att det har ingåtts, har Enspecta Solar rätt till ersättning enligt den s.k. subtraktionsmetoden. Enligt denna metod ska Enspecta Solar få samma vinst på avtalet som om det hade slutförts som planerat.
20.1.2
Om avbeställning sker innan installationen har påbörjats, åligger det kunden att betala minst 10 procent av det totala ordervärdet. Trots denna punkt 20.1.2 har Enspecta Solar rätt till ytterligare ersättning om deras skada överstiger 10 procent av ordervärdet.
20.2 Ansvarsbegränsning
Enspecta Solar frånsäger sig ansvar för indirekt skada och/eller förlust eller andra följdskador som kunden kan drabbas av, inklusive, men inte begränsat till, utebliven vinst eller andra ekonomiska förluster. Enspecta Solars ansvar kommer under inga omständigheter att överstiga 75 procent av det totala ordervärdet enligt avtalet.
Ta reda på hur mycket du kan spara.
Våra kontor
- Malmö
Hyllie Vattenparksgata 12
Malmö, 215 32 - Göteborg
Orrekulla Industrigata 36
Hisings Kärra, 425 36 - Stockholm
Ektorpsvägen 19C
Nacka 131 47